Byggekaos

Fra vi begynte byggeprosessen har det vært mye å ta stilling til og holde kontroll på, men de siste par ukene har virkelig tempoet blitt skrudd opp og det er ikke lett å få tid eller tenke på noe annet enn hus.

Plutsetlig er alle fag innvolvert og skal ha svar på hundre detlajer samtidig. Rørleggeren skal vite nøyaktig hvor vasken skal stå, hvor dypt sisternen skal bygge og hvor høyt kranen til badekaret skal festes til veggen.

Elektriker må få nøyaktige målsatte tegninger på hvor alle lampepunkt, stikkontakter, dowlights og andre elektriske apparater skal komme. Her gjelder det å følge med fordi hvis det står en bjelke i veien, blir den enkleste løsningen valgt og det er ikke alltid den peneste…

Typisk eksempel på ugrei plassering av downlights. Her var planen at downlight skulle komme midt foran garderoben i gangen, isteden har elektriker valgt å plassere den litt tilvenstre fordi det kommer en bærebjelke i midten. Løsningen her vil være at vi flytter begge downlightene på bildet på hver sin side av bærebjelken for å skape balanse. Kan dessuten være greit med godt med lys foran garderoben.

Typisk eksempel på ugrei plassering av downlights. Her var planen at downlight skulle komme midt foran garderoben i gangen, isteden har elektriker valgt å plassere den litt tilvenstre fordi det kommer en bærebjelke i midten. Løsningen her vil være at vi flytter begge downlightene på bildet på hver sin side av bærebjelken for å skape balanse. Kan dessuten være greit med godt med lys foran garderoben.

Ventilasjonsfolkene må passes på slik at de ikke legger lufteanlegget sitt midt i veien for downlightene på bad og gang. Hvor skal rør legges, hvilke skal bygges inn og hvilke kan vi skjule i taket?

Hvordan skal baderomsinnredningen være? Hvor mye bygger gulvflisene? Alt henger sammen med alt så det hjelper ikke å utsette en av avgjørelsene.

Det vi ikke har gjort men som vi ser kunne vært smart å gjøre, hadde vært å fått laget en felles tegning for rørlegger, elektirker og ventilasjon for å få en felles plan der alt av instellasjoner (bærebjelker, rør, ledninger, lampepunkt osv) er tegnet inn i detalj. På denne måten hadde vi kunne ungått at instillasjonene kommer i veien for hverandre og spart alle parter for mye tid og frustrasjon.

Men ikke nok med det. Sist søndag, dagen før rørlegger etter planen skulle borre hull i gulvet til annen etasje for rørnedløp til kjøkkenet, fikk jeg for meg at kjøkkenet måtte flyttes tilbake til den første plasseringen vi laget da vi tegnet huset -altså midt i andre etasje og ikke i enden av huset. Jeg hadde egentlig slått meg til ro med at vi heller skulle legge spisestuen i midten av rommet, men etter at huset kom opp, ble det bare mer og mer klart for meg at å plassere spisestuen midt mellom kjøkken og stue, i den mørkeste delen av rommet, ville være et helt feil selv om det kanskje generelt er praktisk å la spisestue og stue være forbundet. Nå blir isteden kjøkkenet plassert i midten og blir rommets midtpunkt (noe som både har fordeler og ulemper med seg) mens spiseplass blir forbundet med terrassen med nydelig utsikt rett til skogen bak huset.

Vårt nye kjøkken som blir plassert i den mørkeste delen av rommet, midt mellom spisestue og stue. Får nå akkurat den utformingen jeg har ønsket meg med vasken på kjøkkenøyen og steketoppen plassert midt mellom to rader med høyskap.

Vårt nye kjøkken som blir plassert i den mørkeste delen av rommet, midt mellom spisestue og stue. På enden, ut mot stuen får vi akkurat plass til en liten innebygget peis som forlengelse av kjøkkenet.

Her blir altså spiseplassen som får forbindelse til terreassen og skogen bak huset.

Her blir altså spiseplassen som får forbindelse til terreassen og skogen bak huset. Er utrolig glad for at jeg turde å gjennomføre den muligens upopulære avgjørelsen om å flytte kjøkkenet.


Men jeg må innrømme at jeg følte meg som en idiot da jeg kunngjorde avgjørelsen for alle fag fordi det medførte nye planer for rør, lys og kjøkkenleverandøren vår HTH. I tillegg måtte jeg overtale tømreren om flytte på et vindu. Jeg gjorde meg nok ikke veldig populær blandt håndverkerne, men jeg er overbevist om at det var den beste avgjørelsen selv om det kostet litt stolthet.

I tillegg har vi vært nødt å fått på plass vår uavhengige kontrollør for å følge opp og kvalitetssikre byggingen, samt koordinert takstmann som skal skrive oppfølgingsraport og takst til banken slik at vi kan få betalt regningene som strømmer inn fra alle bauer og kanter.

Kjenner med at det virkelig koker og at jeg nesten er uvell av alle avgjørelsene som må tas, men det er samtidig utrolig gøy og jeg ville aldri vært det foruten!

Favorittvinduet. Selv om utsikten til Oslo er fin fra stuevinduene, er utsynet til naturtomten vel så vakker. Tror dette kan bli favorittvinduet...

Utsikten til Oslo er fin fra stuevinduene, men utsynet til naturtomten vel så vakker. Tror dette kan bli favorittvinduet…

Deilig med gjennomlyst gang, både fra andre etasje men også fra TV-stuen i enden av huset.

Deilig med gjennomlyst gang, både fra andre etasje men også fra TV-stuen i enden av huset.

Merket med , , , ,

4 thoughts on “Byggekaos

  1. m sier:

    Dette blir utrolig bra! Gleder meg til fortsettelsen…

    • lihi77 sier:

      Tusen takk for det! Jeg trenger litt «thumbs up» nå om dagen da alt kjennes litt overveldene… Men det skal nok gå bra til slutt!!

  2. Ingunn Stoknes sier:

    Ser helt fantastisk ut! Tror det blir veldig bra å ha spiseplassen så nært uteplassen, og nydelig skogutsikt. Blir godt når dere kan senke dere, og nyte fruktene av et enomt arbeid.

Legg igjen en kommentar

