Kjøkken i lune farger

Mange leserne har spurt etter og ventet på et blogginlegg om kjøkkenet, så nå har jeg omsider forsøkt å tørke bort brødsmulene og ryddet benken fri for skitne tallerkner. Merker det ikke er så lett å blogge lengre fordi nå er jo endelig huset i bruk, det er flyttet fra en ide til noe virkelig og da blir det med det samme så mye mer personlig. Men samtidig er vi jo så glade for det som fungerer og vil jo gjerne dele gode, så vel som dårlige erfaringer så det blir ikke noe bloggestopp enda.

_HIL8733

I enden av rommet fungerer en lang skuffeseksjon som sittebenk for spiseplassen ved utgangen til terrassen.

Da vi var på kjøkkenjakt vurderte vi flere ulike leverandører, modeller og farger. Til slutt falt jeg for en koksgå variant av HTH sin modell VH7. Det er en stram og moderne modell, etter min mening perfekt til et nybygd funkishus. Å velge farge var derimot mye vanskeligere enn modell fordi etter at hvitt har dominert interiørfargene de siste 20 årene kjenner jeg meg nesten forpliktet til å utforske andre farger, både på vegger og annen innredning.

Og det er ikke uten (god) grunn at hvitt er et så populært valg: det fungerer til alt og blir ikke en lystyv som mørke farger kan være. Men jeg er glad i nyanser av grått, både i klesstilen og interiøret og lot meg friste av HTHs spesialfarge «koksgrå». Den er ganske mørk, men lun og fin mot det varme kopperlyset TomDixon sine Coppershade gir til rommet. Den oransje tonen lar jeg gå igjen i litt puter, pledd og tepper i resten av kjøkken og stuen, det gir en varm glød til en ellers grå hverdag.

_HIL8718

Kjøkkenet er sentrert midt i rommet mellom kjøkkenet og stuen. Kjenner fremdeles meg litt usikker på at dette var den beste plasseringen da det forlenger det allerede lange rommet. Men samtidig er det veldig deilig å ha spiseplassen med utsikt til terrassen og naturtomten på baksiden av huset.

_HIL8699

Koketoppen er sentrert på benken under vinduet da vi ønsket å unngå å ha en stor vifte over kjøkkenøyen. Mange mente det det ville være dumt å ha koketoppen under vinduet, men det går veldig bra!

_HIL8667

Kjøkkenøyen har vi lyssatt med lampene Compass Box fra Flos hvor pærene kan bøyes i alle retninger og dermed spre lyset i området. Matten på gulvet er av vevd papir og heter Two Ways fra Hay.

_HIL8618

Ved å legge koketoppen langs veggen fik vi gjemt bort viften i et overskap. Den slanke benkeplaten er i komposittstein av typen grå Cygnus fra Sigvardsen steinindustri, blandebatteriet fra Tapwell.

_HIL8160

Tom Dixons Coppershade er nydelige til den en lune gråfargen «Dunkel» fra Lady Wonderwall.

_HIL8123

De stramme linjene til HTH sin modell VH7 synes jeg passer bra til et nybygget funkishus. Er spesielt glad i hvordan aluminiumslisten bryter opp skuffefrontene.

_HIL8110

I enden av rommet fungerer en skufferekke som sittebenk til spisebordet. Med myke puter og sauskinn er dette blitt barnas favorittkrok rundt spisebordet og er en smart måte å få ekstra oppbevaring til kjøkkenet.

Merket med , , , , , , , , , , , , ,

25 thoughts on “Kjøkken i lune farger

  1. Britt Helene Johansen sier:

    Den 22. jan. 2014 kl. 23:27 skrev Lerkefunkis: Heia. Trivelig hre fra deg n fr jeg gr p jobb.

    Jeg likte godt den sittebenken. Hva er den laget av? Kan tenke meg gjre det samme p hytte/ huset p Hurum. Der har de akkurat satt inn Velfac vinduer fra Danmark og hatt problemer med tettebnd som skal vre etter tek 10. Gleder meg bare til reise srover i vinterferien.

    Vi hres!! Nyt og kos dokker.

    Britt

    > >

    • lihi77 sier:

      Hei igjen Britt Helene! Sittebenken er en rad med skuffer + sokkel + topplate fra HTH. Skuffene våre er 60 cm brede, men her kan nok flere forskjellige størrelser fungere. Vi valgte den str fordi det gikk best opp med plassen vi hadde tilgjengelig. Det er en fin og praktisk løsning som gir mye oppbevaringsplass samt sitteplass til mange!

  2. M sier:

    Gratulerer med innflytting og et fantastisk hus! Kjøkkenet ble bare helt nydelig. Måtte ta en svartsjuktablett! Håper på flere bilder.

    • lihi77 sier:

      Ååå, så koselig kommentar Marthe! Ja, det skal bli flere bilder av flere rom i huset etter hvert som det blir ferdig. Venter fremdeles på trapp og en del småting gjenstår her og der. Men veldig kjekt med tilbakemeldinger altså =)

  3. Kari sier:

    Så lekkert det ble!! Kjempefine fargesammensetninger og kjøkkenløsning!
    Vi får omsider vårt kjøkken montert i dag, -nesten så jeg angrer for at vi valgte den hvite modellen når jeg ser så flott det ble med koksgrå!! Tipset med benk tar jeg med meg! Kari

    • lihi77 sier:

      Tusen takk for det Kari, men jeg er sikker på at den hvite modellen også blir superfin! Send gjerne bilder på eposten min så jeg får se hvordan det ble for dere, hadde vært gøyt å se!

  4. Cecilie sier:

    Hei! Så utrolig fin blogg med fine bilder og flott bruk av harmoniske farger.
    Mulig jeg ikke har lest bloggen nøye nok, men jeg syns fargene på kjøkkenet ditt var så fine. Hvilke farger er det og hva er fargekodene?

    Veldig inspirerende og flott at du skriver så detaljert om hva du har brukt av både farger og produkter. Love it!:)

    Ellers så ser jo huset forøvrig også heeeelt smashing ut:)
    Hilsen Cecilie.

    • lihi77 sier:

      Hei igjen Cecilie og tusen takk for koselige tilbakemeldinger på huset og bloggen! Når det kommer til fargevalg postet jeg et innlegg som går på fargevalget i hele huset. Der skrev jeg opp alle fargekodene på veggene. Innlegget heter «sett farge på tilværelsen» og ble postet i sommer en gang. På selve kjøkkenet er fargekoden S – 7500 N og refereres til som «koksgrå» på HTH. Bare spør videre om det er noe mer du lurer på!

      Mvh Hilde

      • Cecilie sier:

        Hei igjen!

        Tusen takk for svar, jeg har lest litt mer nøye nå;) Og har fått svar på de fleste fargespørsmålene jeg hadde, men siste tingen…..:
        Hvilken farge er det rundt vinduskarmene? Sort? Har du fargekoden? UTROLIG FINT!!!
        Kjempefint hus, farger og interiør! Skal lese bloggen fra A til Å f.o.m idag:)

        Hilsen Cecilie.

  5. lihi77 sier:

    Hei igjen Cecilie! Så utrolig kjekt at du liker det så godt, blir nesten helt rørt. Fargen på vinduene er: RAL 9005 =)

  6. robeland sier:

    Hei! Jeg har gjort mitt beste for å finne ut hvilken kjøkkenvifte dere har valgt uten hell. Kunne du ha sagt noe om det?

  7. robeland sier:

    Prøver meg igjen jeg angående den viften over koketopp 🙂 Vi er like før vi skal kjøpe selv til et Tinta (helt ny modell, men lik VH7) kjøkken fra Kvik.

    • lihi77 sier:

      Hei igjen og beklager sent svar, men noe må ha gått galt da jeg svarte deg fordi tydeligvis må den ha blitt borte 😒. Viften vår heter thermex og er bygget inn i skapet over koketoppen. Den fungerer veldig bra og ligger helt plant med skapet uten å henge ned under. Lykke til med valget 😀

  8. Marthe sier:

    Hei, nydelig kjøkken dere har. Vet du hvor langt det er mellom kjøkkenet og kjøkkenøya? Og fra kjøkkenøya og videre til veggen?

    • lihi77 sier:

      HEi igjen og bekalger så mye for sent svar, men nå har jeg endelig fått rotet fram meterbåndet og målt at det er 105 cm mellom vegg og kjøkkenøyen!

  9. Britt Johansen sier:

    Hei igjen Hilde. Tusen takk for alle ideene dine. I forbindelse med å tilbakeføre masser etter sprenginga, anlegge plen osv, må jeg sjekke hvordan dere organiserte arbeidet. Så heldig jeg er. Vi trodde graveren skulle bli ferdig i fjor, han begynte på nersida og lagde svær plen/ fotballbane som vi sådde i. Vi må plante nye eple og plommetrær o.s.v. Mye småstein gjør at vi likevel ikke kan bruke selvgående klipper, så vi må ut med mange m2 gressmatter. Nå skal jeg inn på sidene dine. Husker jeg så noe lurt om singel. og hjelpemidler som holder den på plass. Ellers støper vi selv betongheller! ( Murer i familien ssom har bygd det meste av huset med to små leiligheter/ hytta vår. I tek 10!! Så nå skal jeg studere ideene dine nøyere!! Der fant jeg det! 150914. Kantlister og ugressduk! Knallbra. Må sende det til søstra mi. Da er det bare å brette opp armene straks det er ferie og sumarstid!! Skal på korte turer før det, da blir det bare terassekos!

    Ha en god søndag!! Britt fra Tromsø med hytta på Hurum!! > 19. jun. 2014 kl. 23.54 skrev Britt Johansen : > > Her kan dere se forslag uteareal > > > Videresendt melding: > >> Fra: Lerkefunkis <comment-reply@wordpress.com > >> Dato: 19. juni 2014 15:40:18 CEST >> Til: britt.johansen@live.no >> Emne: [Nytt innlegg] Prosjekt : inngangsparti >> Svar til: «Lerkefunkis» <comment+_65dl66ezc6b1fw_3h95jw8@comment.wordpress.com > >> >> >>

    • lihi77 sier:

      Hei igjen Britt og takk for kjempekoselig kommentar, så gøy å få høre om prosjektet deres, kjenner meg godt igjen i frustrasjoner, prøving og feiling. Sånn er det jo med å bygge hus og hytte =)

      For meg var det virkelig alfa o mega å få gjort grundig grunnarbeid for hagen, slik at den kan vokse og gro uten altfor mye vedlikehold underveis og i etterkant. Tror man sparer for inn masse arbeidstimer ved å gjøre det skikkelig i forkant. Og så flinke dere er å støpe betongheller selv! Tror jo egenltig ikke det er så vannvittig vanskelig, men vi har rett og slett for mange småunger, jobb og alt mulig annet som stjeler tiden vår. Må sette bort mest mulig jobb om det skal bli gjort, og med utålmodige meg må det gjøres – helst i går =)

      Lykke til videre i arbeidet i hvertfall og send meg gjerne bilder, hadde vært gøy å se!!

  10. Marit Lothe sier:

    Hei!

    For et nydelig fint hus dere har fått. Vi er i gang med nybygg selv om dagen. Har også bestemt oss for HTH-kjøkken med VH-7. Vil også ha noe annet en hvitt, så har egentlig havnet på den nye fronten Harmony Grey. Men når jeg ser på ditt kjøkke, er det veldig fint med en jevn gråfarge også. Hvordan fungerer denne ift fingermerker? Viser det lett når du åpner skuffer og skap, og når små barnehender er ute på tokt?

  11. Kristina G sier:

    Hei! Så kult hus, kan jeg spørre hvor dere kjøpte Flos-lampene over øya – og fungerer de bra? Ca. pris? På forhånd takk! Mvh Kristina

    • lihi77 sier:

      Hei Kristina og beklager sent svar. Lampene kjøpte jeg fra ExpoNova. Pris 2000,- for de som single/en pære og 2900,- for de doble mener jeg. Men husker ikke helt. Ble i hvertfall en liten formue for alle tilsammen…. Men ja, de fungerer veldig fint!

  12. Frida sier:

    Hei

    Vi bygger hus, i innspurten nå og henter mye inspirasjon fra dere. Og nå er tiden inne for å gi elektrikkeren målene for lampepunktet over spisebordet (og jeg er livredd for at det skal bli galt). Vi skal også ha kjøkkenskapet som sittebenk (vi skal ha langs en kort og en langside). Hvor dyp er benken din? Og hvilken avstand har du mellom benk og bord? Og hvilken avstand har du fra vegg til lampepunkt? (Bordet vårt er 1 meter bredt).

    • lihi77 sier:

      Hei Frida! Benken vår er 60 cm dyp (som en standard kjøkkenbenk). Du bør ikke beregne særlig mye plass fra benken til bordet hvis du skal bruke den til å spise ved, beregn derfor kun et par cm ut fra benken og senter fra bordet derfra. Men altså, det kommer jo også litt an på om bordplaten stikker utenfor fra bordbeina eller om dette er i flukt på hverandre. Da er det bare å ta fram meterbåndet og regne litt vil jeg tro =)

      Lykke til!

      • Frida sier:

        Tusen hjerte takk! Du har ett vanvittig fint hus. Bare noen flere spørsmål, er benken god å sitte og spise på? Og hvilken høyde har dere på benken?

      • lihi77 sier:

        Benken er helt ok å sitte på, men ikke like bra som en stol kanskje. Passer perfekt til maaaange barn eller litt brisne voksne på en fest 😉 Mener den er 45 cm høy – samme høyde som spisestuestolene i hvertfall.

  13. Marianne sier:

    Hei:)
    Utrolig lekkert!:) Jeg garvet spørsmål vedrørende lampene over spisebordet. Er det de største Tom Dixonlampene på 45 cm? Hvor stor er avstanden mellom lampene og hvor langt er bordet?? Har veldig lyst på de lampene selv og bordet vårt er 220 cm langt… Litt usikker på om lampene blir for store hos oss.

Legg igjen en kommentar

